Isnin, 29 Disember 2008

Isu MP Kapar: Hari Rabu signifikan buat PKR

Oleh G. MANIMARAN


PETALING JAYA: Hari terakhir tahun 2008 - Rabu ini - dilihat sebagai hari yang signifikan bagi Parti Keadilan Rakyat (PKR) sejak ia menyaksikan prestasi luar dugaan dalam pilihan raya umum Mac lalu.

Ahli Parlimen Kapar, S. Manikavasagam yang sehingga semalam tidak berganjak daripada pendiriannya - mahu keluar PKR - dijadual mengumumkan keputusannya secara rasmi pada hari tersebut.

Walaupun ada usaha dan nasihat termasuk daripada Timbalan Presiden PKR, Dr. Syed Husin Ali dan rakan-rakannya yang mahu Manikavasagam, 43, mengkaji semula pendiriannya, beliau tetap dengan keputusan keras yang bakal diumumkan minggu ini.

Malah, semalam wakil rakyat penggal pertama itu berkata, beliau kecewa dengan kenyataan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim yang juga Pengerusi PKR Negeri dan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

"Kenyataan Khalid dan Hadi (semalam) menunjukkan mereka bukan pemimpin politik yang sanggup menyelesaikan masalah yang wujud.

"Saya kecewa dengan kenyataan mereka...mereka tidak sepatutnya keluarkan kenyataan seperti itu semalam," kata Timbalan Pengerusi PKR Selangor ini sambil menambah, Khalid masih bertindak seperti "orang korporat, bukannya orang politik."

Kata Manikavasagam, Khalid masih bertindak seolah-oleh sebagai pemimpin korporat di mana apabila ada kakitangan mahu berhenti kerja ataupun sebaliknya, dengan segera menerimanya tanpa melihat masalah sebenar yang wujud.

"Ini politik, bukan korporat," kata Manikavasagam yang juga anggota Majlis Kepimpinan Tertinggi PKR ketika dihubungi semalam.

Dalam komennya semalam, Khalid berkata, beliau menyerahkan kepada Manikavasagam untuk membuat keputusan sama ada mahu kekal ataupun keluar dari PKR dengan menganggap beliau sudah matang untuk mengambil sebarang keputusan.

Dalam pada itu, Hadi pula berkata, Manikavasagam juga patut melepaskan jawatan sebagai Ahli Parlimen Kapar jika keluar PKR.

Kata Manikavasagam, beliau dan penyokong kecewa kerana Hadi tidak memperlihatkan semangat sebagai seorang pemimpin politik yang kanan untuk menyelesaikan masalah yang wujud.

Dalam kenyataan dikeluarkan semalam, Syed Husin berkata, PKR akan membincangkan isu pendirian Manikavasagam Rabu ini.

Katanya, mesyuarat Biro Politik iaitu badan tertinggi penentu dasar politik parti itu akan membincangkan semua perkara yang berkaitan dan mencari penyelesaian.

Ia akan dipengerusikan oleh Syed Husin sendiri memandangkan Presiden PKR, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dan Ketua Umum, Datuk Seri Anwar Ibrahim berada di luar negara sehingga 6 Januari ini.

Dalam kenyataan itu, Syed Husin yang juga Pengerusi Lembaga Disiplin mengingatkan pemimpin-pemimpin PKR dan Pakatan Rakyat supaya tidak membuat reaksi terbuka mengenai perbezaan pendapat dan perbalahan melalui media terutama yang dikuasai parti pemerintah.

"Saya menggesa dan merayu kepada semua pemimpin Pakatan agar berhenti mengemukakan perbezaan serta pertentangan mereka melalui media, terutama yang dikuasai parti pemerintah BN," kata beliau.

PKR adalah anggota komponen Pakatan Rakyat yang memerintah lima negeri iaitu Selangor, Perak, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan.

Tiada ulasan: