Jumaat, 14 November 2008

Pemimpin Umno: 'Jangan terlepas pengundi muda baru ke tangan pembangkang'

MSTAR ONLINE


KUALA LUMPUR: Umno perlu merangka strategi awal bagi menarik minat generasi muda menyertai parti itu jika tidak mahu kira-kira dua juta pengundi muda yang dijangkakan layak menjadi pemilih baru 'terlepas' ke pihak pembangkang.

Perancangan dan pendekatan terkini harus diaplikasikan supaya golongan berkenaan tidak dilihat disisihkan daripada Umno.

Calon Ketua Pemuda Umno, Datuk Mukhriz Tun Mahathir berkata Umno perlu mengkaji dan membuat andaian mengenai mengapa golongan muda ini mempunyai minat untuk mendaftar sebagai pemilih.

"Kita pasti ada sesuatu yang mendorong mereka untuk mendaftar dan ini sudah tentu disebabkan kesedaran politik yang terlahir daripada golongan muda ini," katanya kepada mStar Online.

Tambah beliau Pemuda Umno sendiri akan memainkan peranannya bagi mendekati generasi muda hari ini dengan menggunakan teknologi terkini.

"Pemuda Umno kena guna pakai kaedah terkini seperti teknologi maklumat untuk mendampingi golongan belia.

"Pendekatan ini bagi mendapatkan sokongan golongan muda kepada parti dan seterusnya bagi menzahirkan sokongan mereka itu melalui undian mereka," katanya.

Namun jelasnya pada peringkat awal Umno perlu menunjukkan bukti bahawa pelbagai langkah dan pendekatan sedang diatur secara serius bagi mereaslisasikan proses peremajaan Umno seperti yang disasarkan.

Sementara itu Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno, Datuk Seri Syed Hamid Albar menyarankan supaya Umno memahami minat golongan muda agar mereka sentiasa merasakan Umno sebagai sebuah parti yang mudah didekati.

"Mula-mula kita perlu tahu kehendak dan kemahuan mereka agar mereka sedar bahawa Umno sentiasa mengikuti perkembangan semasa.

"Inilah proses awal peremajaan Umno kerana Umno perlu mendapat sentuhan golongan-golongan muda," katanya.

Menurut beliau masyarakat muda merupakan aset terpenting kepada parti yang perlu digilap dan diberi perhatian yang sewajarnya.

Katanya kepimpinan Umno hari ini perlu menunjukkan contah dan teladan terbaik bagi memastikan aspirasi golongan muda tidak tersasar dari matlamat mereka untuk menyertai parti itu.

"Pertamanya kita perlu tentukan imej iaitu sebagai sebuah parti yang kekal relevan sepanjang zaman.

"Keduanya Umno mestilah menentukan kewujudannya sebagai parti yang sentiasa bergerak kearah perubahan yang terbaik," katanya.

Syed Hamid menambah Umno juga harus mempamerkan kredibiliti dan integritinya dengan memberi peluang kepada golongan muda untuk mengambil bahagian dalam parti itu.

Jelas beliau lagi, bagi menghadapi kira-kira dua juta bakal pengundi muda pada pilihanraya ke-13 nanti, Umno tidak boleh angkuh dalam merangka strategi menghadapinya.

"Kita perlu mengamalkan sikap keterbukaan dan sedia menerima kritikan dan perubahan dengan penglibatan generasi muda," katanya.

Tiada ulasan: