Selasa, 30 September 2008

MP Kapar tetap pendirian letak jawatan jika MPAJ tidak dikena tindakan
Oeh G. MANIMARAN dan ARIFUDDIN ISHAK


PETALING JAYA: Ahli Parlimen Parti Keadilan Rakyat (PKR) kerusi Kapar, S. Manikavasagam masih kekal dengan pendiriannya mahu meletakkan jawatan Timbalan Badan Perhubungan PKR Selangor, tetapi hanya akan mengambil keputusan muktamad minggu depan.

Katanya, beliau telah dimaklumkan yang kerajaan negeri akan mengambil tindakan ke atas Timbalan Yang Dipertua Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ), yang kini digantung tugas, dalam seminggu ekoran keputusan merobohkan sebuah kuil bulan ini.

"Setakat ini keputusannya saya masih sama, akan melepaskan jawatan Timbalan Pengerusi PKR Selangor jika tiada tindakan tegas ke atas pengurusan MPAJ iaitu Yang Dipertua, Timbalan Yang Dipertua dan Pengarah Penguat Kuasa," kata beliau kepada mStar Online hari ini.

Semalam ketika dihubungi mStar Online wakil rakyat itu berkata, beliau telah membuat pendirian untuk tidak lagi memegang jawatan tersebut jika pucuk kepimpinan negeri gagal menangani isu berkenaan.

Sehingga hari ini, kata Manikavasagam, beliau belum lagi menyerahkan surat kepada Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, sebaliknya mahu memberi masa kepada Pengerusi PKR negeri itu mengambil tindakan ke atas pegawai-pegawai kanan MPAJ.

Manikavasagam juga menjelaskan beliau tidak akan melepaskan jawatan sebagai Ahli Parlimen Kapar dan anggota Majlis Tertinggi PKR pusat.

"Saya cuma mahu melepaskan jawatan Timbalan Pengerusi PKR Selangor jika tiada tindakan tegas ke atas pengurusan MPAJ dan memastikan rumah ibadat tidak dirobohkan, sebagaimana telah dijanjikan dalam manifesto PKR ketika pilihan raya.

"Sepanjang lapan bulan lalu tiada kuil, rumah ibadat dirobohkan... mengapa tiba-tiba sekarang?

"Saya fikir ada pihak yang menghasut supaya berbuat demikian, agar orang India rasa marah dengan PKR," katanya.

Selain itu, beliau juga mahu kerajaan negeri Selangor membina semula kuil berkenaan.

Malah, Manikavasagam juga memberitahu bahawa beliau belum menemui Menteri Selangor sehingga hari ini.

Beliau mengumumkan pendiriannya di Kulai kelmarin dan mahu menyerahkan surat kepada PKR Selangor semalam.

Blognya juga ada menyebut secara ringkas mengenai keputusan untuk meletakkan jawatan sebagai Timbalan Pengerusi PKR negeri.

Sambil mengesahkan mesej yang disampaikan di Kulai, blog tersebut berkata: "Saya bukan seperti pemimpin-pemimpin lain memegang jawatan meskipun tahu penolakan Rakyat."

Tiada ulasan: