Jumaat, 26 September 2008

Majlis Keselamatan setuju tamat sikap berdiam diri isu Israel
Reuters


NEW YORK 26 Sept. – Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) semalam bersetuju menamatkan “sikap mendiamkan diri” sejak berbulan lalu dan mula membincangkan pendudukan Israel di tanah yang dituntut oleh rakyat Palestin sebagai negara mereka.

Mesyuarat yang berlangsung hari ini iaitu pada hari yang sama Kuartet Asia Barat iaitu Rusia, Amerika Syarikat (AS), Kesatuan Eropah dan PBB bersidang, adalah mesyuarat sampingan di Perhimpunan Agung PBB (UNGA) bagi membincangkan proses damai tersebut.

Ia dilaksanakan selepas diminta oleh Arab Saudi dan disokong oleh Menteri-Menteri Luar Arab yang bertemu di New York bagi membincangkan isu kawasan penempatan Israel kelmarin.

Diplomat Barat berkata, Majlis Keselamatan dijangka tidak akan mengambil sebarang tindakan dengan mengeluarkan kenyataan bersama atau resolusi.

Majlis Keselamatan yang dianggotai 15 negara sebelum ini gagal mencapai persetujuan dalam sebarang perkara berkaitan Asia Barat selama berbulan-bulan.

“Ia lebih kepada persetujuan untuk mendengar,” kata seorang diplomat.

Diplomat Barat menjelaskan, punca utama kebuntuan tersebut adalah kekecewaan AS dengan perdebatan Majlis Keselamatan tentang sekatan Israel awal tahun ini dan keengganan negara-negara Arab untuk mengutuk Hamas yang merampas kuasa di Gaza tahun lalu.

Tiada ulasan: