Rabu, 17 September 2008

Harga minyak menjunam,apa tunggu lagi?
Ketua Perusuh


1. Harga minyak mentah global kini telah jatuh menjunam pada paras USD$91 setong dari paras tertinggi USD$145 beberapa bulan yang telah lalu. Ianya secara mendadak menyebabkan kenaikan harga bahan bakar di Malaysia dari RM1.92 kepada RM2.70. Persoalannya sekarang ialah bila agaknya Abdullah Ahmad Badawi (Perdana Menteri Malaysia) akan menurunkan harga bahan bakar di Malaysia?

2. Kedudukan Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri Malaysia kini agak goyah setelah terdengar khabar bahawa Anwar Ibrahim kini telah mendapat sokongan lebih dari 31 orang wakil rakyat (Ahli Parlimen BN) yang dikenalpasti akan melompat ke Pakatan Rakyat. Persoalannya sekarang ialah bila agaknya Abdullah Ahmad Badawi akan meletakkan jawatan?

3. Khairy Jamaluddin (KJ) khabarnya mendapat sokongan lebih dari separuh perwakilan dari Negeri Perak untuk merebut jawatan Ketua Pemuda Umno. Malah beberapa perwakilan khabarnya telah mendapat durian runtuh atas sokongan mereka ini. Persoalannya sekarang ialah bila agaknya Khairy Jamaluddin akan mengesahkan akan turut serta merebut jawatan Ketua Pemuda Umno?

4. Khabarnya hampir 70% peringkat akar umbi sedang mendesak Abdullah Ahmad Badawi membuat peralihan jawatan Perdana Menteri kepada Najib Razak sebelum November ini. Jika Abdullah Ahmad Badawi berdegil, maka November ini beliau pastinya akan tersungkur didalam pemilihan. Persoalannya sekarang ialah bila agaknya Abdullah Ahmad Badawi akan membuat peralihan kuasa?

5. Tiga nama besar (Muhyidin Yassin, Tengku Razaleigh, Najib Razak) kini sebenarnya sedang bertarung sesama mereka untuk jawatan Presiden Umno. Persoalannya sekarang ialah bila agaknya rakyat (Ahli Umno) dapat melihat taring sebenar tiga nama besar ini?

6. Anwar Ibrahim diberitakan telah berjaya mendapat mandat besar yang membolehkannya untuk membentuk kerajaan baru (Pakatan Rakyat). Persoalannya sekarang ialah bila agaknya Pakatan Rakyat akan dapat beroperasi di Putrajaya tanpa berlakunya MAGERAN hasil usaha terakhir Abdullah Ahmad Badawi untuk menyelamatkan diri?

7. Ekonomi negara sememangnya sedang menguncup dan ramai pelabur asing telah dan sedang dalam proses untuk membawa keluar pelaburan mereka dari Malaysia.
Persoalannya sekarang ialah bila agaknya akan ada usaha dipihak Abdullah Ahmad Badawi (jika beliau masih lagi memimpin Malaysia) untuk menyakinkan pelabur asing ini untuk meneruskan pelaburan di Malaysia?

"Selamat Menyambut Malaysia Baru"

(Ketua Perusuh adalah bekas Felo Kanan Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa -ISIS)

Tiada ulasan: