Isnin, 1 September 2008

Gerakan terbaru BPR bukti tekad banteras rasuah
BERNAMA


KUALA LUMPUR: Ketika tersiarnya rencana ini, mungkin banyak lagi orang telah ditahan Badan Pencegah Rasuah yang nampaknya semakin bertekad membanteras amalan rasuah di negara ini.

Beberapa tangkapan oleh BPR dalam dua bulan lepas boleh dilihat sebagai "previu" kepada apa yang akan dibawa oleh Suruhanjaya Antirasuah, yang akan lahir pada 1 Jan tahun depan, yang dikatakan lebih bebas daripada yang ada sekarang.

Dengan lahirnya badan pencegah rasuah serba baru itu nanti, maka akan tercapailah citacita murni Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk melakukan pembaharuan terhadap BPR.

Malah, dalam beberapa minggu kebelakangan ini, agensi itu mempamerkan kepada umum kesungguhannya dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan kepadanya selama ini.

Dalam tempoh itu, antara orang ternama yang telah dibawa ke muka pengadilan bagi tuduhan rasuah oleh BPR ialah bekas ketua pengarah Jabatan Imigresen Datuk Wahid Md Don dan Ketua Pengarah Pelancongan Datuk Mirza Mohamad Taiyab.

Belum sampai lima bulan kerajaan baru Perak mengambil alih pentadbiran negeri itu, dua anggota exconya Mohd Osman Mohd Jailu dan Jamaluddin Mohd Radzi diberkas BPR dan dihadapkan ke mahkamah minggu lepas bagi menghadapi tuduhan menerima rasuah.

Selepas itu, timbul pula laporan berpuluh kakitangan dan ejen Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) ditahan kerana disyaki terlibat dengan amalan rasuah.

Abdullah sendiri merestui tangkapan yang dibuat itu dan berkata BPR berada di landasan betul dalam usaha membasmi rasuah di segenap peringkat.

"Ini menunjukkan bahawa BPR bertindak tanpa rasa takut atau pilih kasih, walaupun suspek menyandang jawatan yang berpengaruh," kata Perdana Menteri.

Ketua Pengarah BPR Datuk Seri Ahmad Said Hamdan dilaporkan berkata lebih banyak "ikan besar" akan dihadapkan ke mahkamah tidak lama lagi berhubung tuduhan rasuah.

Amaran itu, yang dikeluarkan tidak lama selepas penangkapan orang penting di jabatan imigresen dan pelancongan, menggoncang kedudukan perkhidmatan awam beberapa minggu kebelakangan ini dan menyebabkan orang ramai tertanyatanya "ikan besar" manakah pula yang akan memasuki pukat BPR.

Suruhanjaya Antirasuah yang akan ditubuhkan itu akan bertanggungjawab kepada sebuah lembaga pengarah yang dianggotai Anggota Parlimen.

Ketua Pengarah badan baru ini pula akan bertanggungjawab kepada lembaga pengarah berkenaan.

Antara ciri paling penting suruhanjaya ini ialah ia diberi kuasa mutlak untuk membawa kes ke mahkamah tanpa perlu merujuk kepada Pejabat Peguam Negara.

Beberapa pejuang antirasuah seperti Tunku Abdul Aziz, yang merupakan bekas presiden Transparency International Malaysia, dan pengganti beliau,Tan Sri Ramon Navaratnam sering mendesak agar BPR dijadikan sebuah badan yang benarbenar bebas seperti badan antirasuah yang terdapat di Hong Kong.

Seorang bekas pegawai kanan Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah (ICAC) Hong Kong yang berada di sini ketika tersebarnya berita BPR menahan beberapa pegawai tinggi kerajaan akhir bulan lepas, mempunyai pandangan positif terhadap perkembangan itu.

Tony Kwok Manwai, bekas timbalan pesuruhjaya ICAC, berkata orang ramai patut melihat secara positif tangkapan berprofil tinggi itu serta perihal "ikan besar" yang dikenakan tuduhan rasuah.

"Saya rasa adalah sesuatu yang amat positif apabila hampir setiap hari akhbar menyiarkan banyak pegawai kanan kerajaan didakwa di mahkamah. Ini menunjukkan kesungguhan kerajaan dalam membasmi rasuah," katanya.

Turut gembira dengan perkembangan berkenaan ialah Navaratnam yang menyifatkan penangkapan itu sebagai "sesuatu yang agak luar biasa", dan pada waktu yang sama, berharap BPR, yang bosbosnya kelihatan lebih proaktif kebelakangan ini, akan meningkatkan gerakannya.

Pengerusi Transparency International Malaysia itu turut menyentuh "politik wang", yang beliau sifatkan sebagai "ibu dalam amalan rasuah".

Politik wang melahirkan apa yang dikenali sebagai "masa untuk membayar balik" selepas sesuatu pemilihan, yang boleh menjahanamkan politik dan tadbir urus yang baik, katanya

Ahmad Said berkata BPR menerima beberapa laporan tentang amalan rasuah yang didakwa berlaku dalam pemilihan peringkat cawangan dan bahagian Umno sekarang dan pihak beliau sedang mengambil langkah sewajarnya berhubung laporan itu.

Sama seperti tindakannnya dalam menangani kes rasuah melibatkan kakitangan awam, BPR kini turut bertanggungjawab membasmi penyakit rasuah yang melanda ahli politik.

Sebagai permulaan, amalan menggunakan wang bagi mempengaruhi sesuatu keputsuan pemilihan parti, tidak lagi wajar dianggap sebagai politik wang.

"Sebenarnya, ia jelas merupakan perbuatan rasuah dan patut disebut begitu, sekurngkurangnya untuk menimbulkan rasa takut atau fobia dalam kalangan mereka yang terlibat dengannya," kata Tunku Abdul Aziz.

Tiada ulasan: