Isnin, 18 Ogos 2008

Sukma, Munawar pernah tarik balik sumpah – Anwar
Azamin Amin


KUALA LUMPUR - Penasihat KeADILan Dato' Seri Anwar Ibrahim menyatakan terdapat pelbagai percanggahan yang berlaku termasuk mempermainkan agama dalam kes yang melibatkan pertuduhan terhadap dirinya.

" Apakah wajar kita tunduk kepada perancangan segelintir komplot polis dan tokoh politik Umno dan mempermainkan al-Quran dan agama?

"Apakah isu ini selesai dengan bersumpah? Bukankan agama menetapkan beban pertuduhan pada yang membuat fitnah?" katanya yang dilihat mempersoalkan sumpah Saiful Bukahri Azlan baru-baru ini.

Kata Anwar dalam blognya perkara ini telah dirujuk ke Mahkamah Syariah menurut kaedah Islam.

"Sumpah diteruskan setelah doktor dan bukti alibi menolak sama sekali kemungkinan ia berlaku. Dalam masa sama, Saiful masih dalam kawalan polis!" katnya

Percanggahan kes ini cukup banyak kata Anwar dan mempersoalkan sama ada isu terbabit melibatkan perbuatan rela atau dipaksa malah pihak polis masih tidak menjawab penglibatan Timbalan Perdana Menteri Dato' Seri Najib Tun Razak dan isteri Datin Rosmah Mansor.

"Semua kenyataan dan tindakan dilakukan bersesuaian dengan strategi politik umno dan pilihan raya kecil.

"Pada tahun 1998 Sukma dan Munawar juga bersumpah dimahkamah tetapi menarik kembali sejurus 3 bulan sesudah itu. Sebagai Muslim, saya rujuk ka Mahkamah Syariah dan biar mereka menentukan langkah selanjutnya," katanya._

Tiada ulasan: