Jumaat, 15 Ogos 2008

(Dikemas kini)

Calon belum rasmi Permatang Pauh sudah 'panas', saingan lima penjuru?
Oleh G. MANIMARAN


PERMATANG PAUH: Kehangatan politik nasional sudah mula dirasai di bahagian Parlimen Permatang Pauh sejak malam tadi - kira-kira 30 jam menjelang hari penamaan calon pilihan raya kecil - dengan parti yang bakal bertanding meramalkan kemenangan bakal berpihak masing-masing.

Ketika Pakatan Rakyat meramalkan kemenangan kepada mereka pada ratio 60:40 peratus, Barisan Nasional (BN) pula berkeyakinan ia akan mengubah kedudukan itu ke sebelah pihaknya pada kadar 55:45 peratus pada 26 Ogos ini.

Penamaan calon akan diadakan esok manakala hari pengundian pada 26 Ogos ini.

Bahagian Permatang Pauh yang agak 'sunyi' selepas pilihan raya umum 8 Mac lalu kembali aktif dengan kempen-kempen secara tidak rasmi dan tidak formal, diadakan sepanjang malam tadi hingga awal pagi ini.

Kempen rasmi hanya bermula selepas penamaan calon pagi esok.

Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar ketika dihubungi mStar Online berkata, pihaknya menjangkakan 'suasana hangat' ketika penamaan calon esok sebagaimana pernah disaksikan ketik pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Ijok, Selangor awal tahun lalu, tetapi yakin suasana itu dapat dikawal dengan sokongan semua pihak.

Tinjauan mStar Online sehingga awal pagi ini mendapati ''kempen politik'' sudah pun dimulakan sejak pukul 9 malam tadi dengan ucapan berapi kedengaran di kawasan Seberang Jaya dan Penanti - yang masing-masing kini dikuasai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) BN dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) - komponen Pakatan Rakyat.

Apa yang menarik kedua-dua Dewan Undangan Negeri - sebahagian daripada tiga kerusi DUN dalam Bahagian Permatang Pauh, sudah berubah menjadi "pesta pilihan raya".

Tiada ulasan: